Fysioterapia auttaa pitkittyneisiin tule-vaivoihin

Useamman kuukauden ajan oikeassa olkapäässä sekä vasemmassa kainalossa ja rinnassa tuntui kipuja, jotka pahenivat öisin. Aivastaminen ja syvään hengittäminen sattuivat. Kesäloma uhkasi valua hukkaan, kun aika meni kipuillessa ja reseptikipulääkkeitä syödessä. Ostin uuden sängynkin, kun luulin, että kipuilu johtui sopimattomasta patjasta.

Hetken mielenjohteesta kävin jäsenkorjaajalla, jonka manipulaatiohoito yllättäen auttoikin hetkellisesti oireisiin. Käytyäni vastaanotolla useasti muutaman viikon sisällä aloin miettiä, että täytyy olla tapa ylläpitää hoitotulosta kotona pidempään. Kotihoito-ohjeita ei kuitenkaan saanut, vaikka niitä kysyin.

Työpaikan naiset suosittelivat Easymovea. Varasin tutustumisajan jo samalle päivälle. Tutustumiskäynti oli hierontakäynti, mutta oireiden alkuperän tutkimiseen suositeltiin oikeaa fysioterapiakäyntiä. Ensimmäisellä fysioterapiakäynnillä Tommi Tähtinen tutki missä asennoissa sattuu ja missä ei, ja jo ihan ensimmäisellä kerralla olkapään kipu otti ja hävisi. Sain kotihoito-ohjeeksi retraktion eli leuan vetämisen sisään – olin tietämättäni pahentanut vaivaa jumppaamalla kotona niskaa venyttämällä leukaa rintaan ja pyörittelemällä päätä rinnan puolella!

Rintakivun syyksi Tommi arvioi toimistotyön jäykistämän rintarangan ja siitä syntyneet fasettilukot. Oli euforinen tunne, kun lukot napsahtivat Tommin käsittelyssä auki. Kotona tein rintarangan liikkuvuutta edistäviä liikkeitä. Myönnän itsekin, että muuhun kroppaan verrattuna rintaranka oli kuin rautakanki, sitä ei vain normaaliarjessa kovin helposti huomaa.

Viimeistään silloin, kun lääkepurkkiin tarttumisen sijaan avasin netin ja tarkistin, onko Tommille peruutusaikoja tarjolla kuluvalle päivälle, tajusin, että manuaalinen terapia auttoi paremmin kuin kipulääkkeet.

Olkapääkipu palaa ajoittain, nyt onneksi saattaa olla viikkojakin välissä ilman minkäänlaisia kiputuntemuksia. Osaan kuitenkin tehdä omatoimisesti liikkeitä, jotka yleensä laukaisevat tilanteen nopeasti. Uusi paras kaverini onkin niskan retraktio.

Tommi Tähtinen, Fysioterapeutti, Cert MDT, OMT-erikoistuva

tommi.tahtinen(at)easymove.fi

P. 050 3453335

Lue blogistani lisää, millaisia tuloksia saadaan, kun asiantuntija ja asiakas puhaltavat yhteen hiileen:

Jatan eläkeprojekti nosti kunnon alle puolessa vuodessa välttävästä hyvään

Jatan eläkeprojekti meni apinoinniksi