Fysioterapia

Nykyaikainen fysioterapia pohjautuu tarkkaan kliiniseen tutkimukseen, tutkittuun tietoon ja yksilölliseen ongelmien määrittelyyn. Minulta et saa “jokamiehen” keppijumppaohjeita ja lämpöhoitoa, vaan tutkin ongelman. Tutkimisen avulla löydän syyn ongelmille. Syihin vaikuttamalla pystyn auttamaan sinut kuntoon. Useimmiten fysioterapeuttisten vaivojen kuntoutuksessa tarvitaan asiakkaan omaa tekemistä.

Tommi Tähtinen Fysioterapia asiakas Oulu

Fysioterapeutin tärkeää ydinosaamista on toki myös vahvat manuaaliset taidot: nivelmobilisointi & pehmytkudoskäsittely (hierontaa kansankielellä). Käytän paljon manuaalisia taitoja asiakkaiden kanssa, mutta ajattelussani manuaalinen terapia ei useimmiten saa olla ainoa hoitomuoto, mikäli asiakkaan vaiva on hyvälaatuinen ja ennuste positiivinen. Toki ajoittain on tilanteita, että vaivat ovat jo niin kroonistuneet ja kivun hoito manuaalisin menetelmin on pääasiallinen oireiden hoitomenetelmä, mutta tälläiset asiakkaat ovat todella vähissä olleet minun urani aikana, joille aktiivista liikehoitoa, en lähtisi kuntoutusprosessin aikana ohjaamaan ollenkaan.

fysioterapia oulu

Muita käyttämiäni fysioterapian menetelmiä ovat mm. terveyttä ja toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia, MDT eli McKenzie fysioterapia sekä apuvälinepalvelut. Menetelmiä käytän yksilöllisesti tutkimisen perusteella. Fysioterapiassa tärkeää on yksilöllinen kuntoutusohjelma, jonka suunnittelen aina asiakkaan liikunta- ja toimintakyvyn huomioiden. Tuen asiakasta itsenäiseen harjoitteluun ja toimin kuntoutusprosessissa sekä terapeuttina että valmentajana.

Fysioterapiaan – LÄÄKÄRIN LÄHETTEELLÄ TAI ILMAN

Monet tietävätkin jo, että fysioterapiaan voi tulla ilman lääkärin lähetettä, mutta KELA-korvausta fysioterapiakuluista, voi saada vain lääkärin lähetteellä. KELA-korvaus on 60 minuuttia kestävästä fysioterapiakäynnistä vuonna 2020 8 euroa fysioterapiakäyntiä kohden. Pienten vaivojen suhteen siis lähetteellinen fysioterapia tuskin tulee asiakkaalle edullisemmaksi, mikäli joutuu maksamaan lääkärissä käynnistä.

Fysioterapiaan siis voit tulla ilman lääkärin lähetettä. Mikäli sinulla ei ole lähetettä, mutta arvelet, että hyötyisit säännöllisesti fysioterapiasta, voimme tehdä sinulle fysioterapeutin vastaanotolla fysioterapeuttisen tutkimuksen ja kirjoittaa suosituksen fysioterapiajaksosta ja sen perusteella voit pyytää myöhemmin omalta lääkäriltäsi lähetettä esim. työterveydestä tai terveyskeskuksesta. Useimmiten lääkärit kyllä kirjoittavat lähetteen pelkästään fysioterapeutin suosituksen mukaan tai jo pelkästään asiakkaan pyynnöstä.

Fysioterapiasuosituksen kirjoittaminen ei maksa asiakkaalle extraa. Fysioterapiassa kirjaamme normaalistikin tutkimuslöydökset ja hoidon jokaisen fysioterapiakäynnin jälkeen asiakastietojärjestelmäämme.

Fysioterapiaan – MIKSI?

Tuki- ja liikuntaelinsairauksien (TULE – sairauksien) on arvioitu kustantavan valtiolle noin 2,5 miljardia euroa vuodessa (2010). Vertailun vuoksi voidaan ottaa esim. se että valtion vuosibudjetista 2016 on varattu 2.9 miljardia työttömyyden hoitoon. Me fysioterapeutit olemme terveellisen liikkumisen ja liikkumattomuudesta johtuvien TULE-sairauksien hoitamisen ammattilaisia.

fysioterapia oulu

Me opiskelemme peruskoulutuksessa 3.5 vuotta TULE-sairauksien hoitoa. Lisäksi useimmilla fysioterapeuteilla on paljon jatko- ja täydennyskoulutusta perusopintojen lisäksi. Lääkärien peruskoulutus lääketieteen lisensiaatiksi  kestää noin 6 vuotta ja heidän pitäisi siinä ajassa oppia kaikkien mahdollisten sairauksien hoito, joten on mahdotonta olettaa, että he olisivat myös TULE-sairauksissa spesialisteja. Toki lääkäreistä esim. fysiatrit ovat tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin ja niiden ei-kirurgiseen hoitoon perehtyneitä erikoislääkäreitä. Ja ortopedit taas tuki- ja liikuntaelinsairauksiin ja erityisesti niiden leikkaushoitoon erikoistuneita lääkäreitä. Erikoislääkäreiden vastaanotolle on kuitenkin valtavan pitkä matka perusterveyden huollosta tai työterveydestä. Monesti kipeä ihminen joutuu odottelemaan aikaansa erikoissairaanhoitoon jopa 3 kuukautta.

OMT-fysioterapia

Vuoden 2020 alusta aloitin OMT-fysioterapeutin erikoistumisopinnot, eli nykyinen ammattinimikkeeni on fysioterapeutti, OMT-erikoistuva.

Ortopedinen manuaalinen terapia (OMT) on tuki- ja liikuntaelinfysioterapian erikoisala, joka on erikoistunut ihmisen fyysisen toimintakyvyn arviointiin, pehmytkudos-, hermo- ja nivelrakenteiden tutkimiseen ja kuntoutukseen sekä toimintarajoitteiden ennaltaehkäisyyn.

Lue blogistani kattavampi teksti OMT-fysioterapiasta niin tiedät lisää siitä mitä OMT-fysioterapia on.